Diversen

tegelroute hengelo

Audiotour fototegels in Hengelo Gld. "De Olde Kaste.nl"

Verenigingswebsite Historische Vereniging Hengelo Gldhttps://deoldekaste.nl

 

20230825 Opening Audiotour

Opening Audiotour Fototegelroute Hengelo

25 augustus 2023 – Burgemeester Marianne Besselink heeft vanmorgen de audiotour, behorende bij de Fototegelroute in Hengelo, officieel geopend. Namens de gemeente Bronckhorst was ook Helmie van de Camp aanwezig.
Alle 17 fototegels in Hengelo zijn voorzien van een QR-code. Door middel van het scannen van deze QR-code kan een videobestand worden beluisterd, waarin de historie van de plek wordt uitgelegd.
Desgewenst kan de Tegelroute audiotour ook vanuit de luie stoel gevolgd worden.
Deze is te vinden via het menu van De Olde Kaste.nl   STARTPAGINA – WANDELROUTES – FOTOTEGELS MET AUDIO 

edy verteld De teksten zijn ingesproken door Eddy Geurtsen, die bij de opening ook een gedicht voordroeg.

 

Bij ’t in gebruuk nemmen van QR-codes op de Hengelse fototegels 25 augustus 2023

Door woor vrogger de Botterloze ston, en ’t Hengelse volk een mäöltjen vis kopen kon,
lig now ’n fototegel met ’n QR-code, want luu, dat is de niejste mode.

I-j mot ow effen bukken um te scannen, i-j zölt zien, dat geet gauw wennen.
In ’t Nedersaksisch heur i-j dan ’n kort verhaal, want dat is in Hengel nog eengaal onze taal.

Officieel erkend deur alle aoverheden, mot der toch nog slagmaols veur wodden estreden.
’t Nederlands leerden wi-j pas op de Laegere Schole, “Netjes praten”, was toen ’t parool.

Gelukkeg hef onze eigen taal die stried deurstaon, ok al is der nog immer ’n lange weg te gaon.
’n Eigen plaatsnaambord zo-a’j in Friesland ziet, dat he’w in onzen Achterhoek nog niet.

Of ’n taalloket naor keuze, in België hebt ze dat, riejbewies anvraogen in ’t Nederlands, of in ‘t Hengels plat.
Diegenen die ’t Nedersaksisch nog könt verstaon en praoten, die luu mot ’t dan ok praoten woor at ’t kan, en zeker niet laoten.

Alleen a’w ’t Nedersaksisch blieft gebruken in weurde en schrieven, alleen dan zal onze moederspraoke in ere blieven.
’n QR-code op ’n fototegel, ’n druppel op ’n glujende plate? veur ’t Nedersaksisch is ’t echt nog niet te late.

A’w in onze streektaal blieft praoten en schrieven, dan zal der nog joren lang ’n plaetsken veur in ons harte blieven.”

© Eddy Geurtsen

 

Aan dit artikel voor de website oudhengelo.nl werkten mee:   W. Hartemink.
H.M. Somsen
Contact met de  klompenmakers in de Keijenborg:   Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.




klompenmaker 1 Jo Hilderink. Klompenmaken in Keijenborg

 

Klompenmaken,
een werkstuk van Suzanne Hartemink

 

klompenmaker 2

Sinds het eind van de middeleeuwen wordt de klomp gedragen in grote delen van Europa. Nu wordt hij nog voornamelijk gedragen in Nederland. De meeste mensen lopen liever op klompen, maar in enkele beroepen worden de klomp nog dagelijks gedragen. Ook is het een bekend souvenir voor de buitenlandse toeristen. Een groot deel van de drie miljoen klompen, die jaarlijks worden gemaakt, is dan ook bestemd voor voor de toeristen industrie.
Veel klompenmakers waren vroeger boeren die in de wintermaanden bijverdienden met het snijden van klompen.

In onze omgeving werden de klompen veelal gemaakt van de wilgen, omdat deze boomsoort ruim voorradig was, tegenwoordig worden de meeste klompen van populierenhout gemaakt, het is wel minder taai maar is beter te bewerken en is vooral goedkoper.

 

 

Een wilgen- en populierenhouten klomp. Foto: uit werkstuk van Suzanne Hartemink

 

Wanneer een klompenmaker een boom tot bollen gaat zagen, weet hij wat voor maat klompen hij wil gaan maken. Als hij dan een geschikte stam heeft klaargelegd wordt deze opgemeten. 
Voor iedere bol neemt hij de doorsnede met een meetlat. Aan het feit of de stam mooi rond of ovaal is, kun je zien welke soort klompen de klompenmaker daaruit kan maken: hoge, lage, grote of kleine klompen 

klompenmaker 3Het kloven van de bollen. Foto: uit werkstuk van Suzanne Hartemink

Er kunnen 4 tot 8 blokken uit een stam worden gehaald. Voordat de klompenmaker een bol hout gaat kloven of splijten, wordt deze nogmaals gemeten. Dit betreft dan de lengte en de doorsnede van de bol. Daarna wordt de bol hout bekeken op eventuele fouten en verkleuringen die aangeven of er misschien jaren geleden een tak afgehakt of afgewaaid is. Dan bekijkt hij de schors. Is die erg grof dan wil dat zeggen dat het hout zich moeilijk laat splijten. De benodigde blokken worden naargelang de grofheid van de schors zwaarder (ruimer) opgemeten. Het kloven of splijten van een bol hout gebeurt m.b.v. een kloofhamer en altijd twee beitels. Als twee stukken gelijk zijn, is er het begin van een klompenpaar.

Zo neemt hij de schorszijde altijd aan de buitenkant. D.w.z. voor een linkse klomp zit de schorszijde links en voor een rechtse klomp zit de schorszijde rechts. De reden hiervoor is dat indien de schorszijde aan de binnenkant genomen wordt, de klomp tijdens het drogen en zelfs daarna nog, blijft krimpen, zodat na enige tijd de klomp te smal is geworden en er geen voet meer in kan. De klompenmaker maakt meestal beide klompen tegelijkertijd. Daartoe benodigd hij twee blokken die hij eerst bij elkaar zoekt. Om er nu voor te zorgen dat beide klompen gelijkmatig krimpen en later tijdens het dragen ook gelijkmatig afslijten, houdt hij rekening met twee factoren. Ten eerste dienen de blokken van dezelfde houtsoort te zijn, wat meestal wel het geval is daar een boom vele blokken bevat. Ten tweede houdt hij rekening met het feit of de blokken uit de noordzijde of uit de zuidzijde van de boom komen. Deze laatste wordt ook wel zonzijde genoemd en het is hier, waar de groeiringen van de boom meestal iets breder zijn. Dit betekent dat het hout niet zo taai is en daardoor wat meer zal krimpen. Met een dissel (een soort bijl) slaat hij een grove vorm van de klop uit het hout.

klompenmaker 4Met een paalmes de klomp in model brengen.  Foto: uit werkstuk van Suzanne Hartemink

 

De klompenmaker plaatst nu een van de blokken tegen zijn heup, met de neus zo dicht mogelijk bij de haak waar het paalmes aan verankert zit. Door de zo ontstane hefboomwerking kan de klompenmaker tijdens het snijden een zeer grote kracht uitoefenen zonder al te veel moeite. 
Vervolgens wordt in ca. 7 sneden de klomp van voren in het model gesneden. Om de juiste snede te kunnen maken moet niet alleen met de hand die het mes hanteert de juiste beweging gemaakt worden. Ook de hand die de klomp vasthoudt moet de juiste bewegingen en draaiingen maken. In dat geval doen beide armen het werk en ook hoeft de klompenmaker zich dan niet in zo'n moeilijke bochten te wringen. Daarna wordt de juiste ronding van de kap aangebracht. Dit moet overdwars gebeuren, want op die manier verwerkt het hout zich gemakkelijker. Tevens is deze werkwijze de eenvoudigste om tot een goed resultaat te komen. 
Als ook de achterkant in model is gebracht, wordt de bek met het paalmes op de juiste plaats en met de juiste diepte aangebracht. De bek van de klomp begint bij een paar hoge klompen op iets minder dan de helft van de totale lengte. De klik begint dus op 1/3 van voren en eindigt op 1/3 van achteren. De bek begint op ongeveer de helft van voren. De klompenmaker plaatst nu een van de blokken tegen zijn heup, met de neus zo dicht mogelijk bij de haak waar het paalmes aan verankert zit. Door de zo ontstane hefboomwerking kan de klompenmaker tijdens het snijden een zeer grote kracht uitoefenen zonder al te veel moeite. 
Vervolgens wordt in ca. 7 sneden de klomp van voren in het model gesneden. Om de juiste snede te kunnen maken moet niet alleen met de hand die het mes hanteert de juiste beweging gemaakt worden. Ook de hand die de klomp vasthoudt moet de juiste bewegingen en draaiingen maken. In dat geval doen beide armen het werk en ook hoeft de klompenmaker zich dan niet in zo'n moeilijke bochten te wringen. Daarna wordt de juiste ronding van de kap aangebracht. Dit moet overdwars gebeuren, want op die manier verwerkt het hout zich gemakkelijker. Tevens is deze werkwijze de eenvoudigste om tot een goed resultaat te komen. 
Als ook de achterkant in model is gebracht, wordt de bek met het paalmes op de juiste plaats en met de juiste diepte aangebracht. De bek van de klomp begint bij een paar hoge klompen op iets minder dan de helft van de totale lengte. De klik begint dus op 1/3 van voren en eindigt op 1/3 van achteren. De bek begint op ongeveer de helft van voren.


klompenmaker 5

Het uitboren. Foto: uit werkstuk van Suzanne Hartemink

Alvorens de klompenmaker overgaat tot het boren van de gaten, dienen beide klompen vastgezet te worden in de z.g. boorbank. Dit vastpinnen vereist handigheid want de klompen mogen er niet uitvallen. De klompenmaker benut hiervoor enige spieën en vulstukken.
Het uitboren, ook wel schrooien genoemd, is voor een klompenmaker het moeilijkste gedeelte. Het hele klompenmakerberoep staat of valt met een goed passende klomp. Iedere klompenmaker had vroeger zo zijn eigen modellen: Zowel hoge als lage, met een ronde of een spitse neus, de neus recht vooruit of omhoog gebogen. Maar welk model hij ook fabriceerde, de pasvorm moest (en moet) altijd in orde zijn.


klompenmaker 6

Het afwerken van de klomp. Foto: uit werkstuk van Suzanne Hartemink

.

Als laatste bewerking komt het glad maken van de buitenkant. De binnenkant wordt helemaal met de messen in model gebracht. De buitenkant echter, die gezien wordt, moet meestal zo glad mogelijk zijn.

De laatste handeling is het boren van een gaatje in de zijkant van de klomp, waarna de klompen met een touwtje aan elkaar vastgemaakt worden. Dan worden ze weggelegd om te drogen. Dit drogen gebeurt het beste in de wind en in de schaduw om verkleuring en krimpen te voorkomen.

Het klompenmakers handgereedschap.

klompenmaker 7 klompenmaker 8
Meetlat. Foto: uit werkstuk van Suzanne Hartemink     Paalmes. Foto: uit werkstuk van Suzanne Hartemink

 

klompenmaker 9 klompenmaker 10
Krulmes. Foto: uit werkstuk van Suzanne Hartemink Najager   Foto: uit werkstuk van Suzanne Hartemink

klompenmaker 11 Hakhaak.    

Foto: uit werkstuk van Suzanne Hartemink

 

Tekeningen.  
klompenmaker 12

De bol met daarin de klomp getekend.  

klompenmaker 13
Van blok naar de ruwe vorm.
klompenmaker 14

klompenmaker 15Foto's: uit werkstuk van Suzanne Hartemink
***
Machinaal klompenmaken


klompenmaker 16
klompenmaker 17
Foto: uit werkstuk van Suzanne Hartemink Foto: uit werkstuk van Suzanne Hartemink


****
klompenmakers keijenborg logo

Pssst… de klompenmakers zijn terug in Keijenborg en omgeving!



Klompenmakers Nieuw web
Medio 2022 het klompenmakersmuseum in het klompenmakershuus aan de St. Jansstraat 4 in Keijenborg.

Het klompenmakersproject in Keijenborg e.o. brengt Nederlandse tradities en waarden voor oude en nieuwe generaties op innovatieve wijze tot leven. Het klompenmakershuus in Keijenborg wordt een museum waarbij mensen kunnen ontdekken, voelen, proeven aan het klompenmaken van vroeger. Het klompenmakershuus wordt de uitvalsbasis voor verschillende routes en arrangementen in de buurt langs verschillende oude klompenmakersplaatsen. Eén van deze plaatsen gaan we de komende tijd ook verbouwen, zodat mensen deze kunnen bezichtigen.

Jo en jelte Hilderink Jo en Jelte Hilderink. foto website  klompenmakers Keijenborg.
Spaanders bijgesnedenWaar gehakt wordt vallen spaanders die mooi als brandhout in het fornuis gebruikt konden worden. foto website  klompenmakers Keijenborg.
***
08 Koldeweij klompenschuur kerkstraat 15 i.kroesen
Coldeweij klompenschuur Kerkstraat 15 Keijenborg. Foto Irma Kroesenkoldewij 0
Kerkstraat 15 Coldeweij bollen kloven
Foto coll. ECAL
koldewij 6
Kerkstraat 15 Coldeweij het aanvoeren van stukken boomstam.  Foto coll. ECAL
koldewij 5
Kerkstraat15 Coldeweij het aan stukken zagen van de boomstam.  Foto coll. ECAL
koldewij 1
Kerkstraat 15 Coldeweij het uitboren en in model brengen.  
Foto coll. ECAL

koldewij 3Kerkstraat 15 Coldeweij het handgereedschap  Foto coll. ECAL
koldewij 2Kerkstraat 15 Coldeweij het machinaal verwerken.  Foto coll. ECAL
***
michelstraat 17 klompenmakerij te Stroetjpg
Klompenmaken aan de Michelstraat bij te Stroet. Foto coll. Irma Kroesen.
***
HHogenkampweg 12 de pinne klompenfabriek
Hogenkampweg 12 De Pinne Klompenfabriek. Foto Irma Kroesen.
Hogenkampweg 12 de pinne klompendrogerij
Hogenkampweg 12 De Pinne Klompendrogerij. Foto Irma Kroesen.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Hogenkampweg 12 De Pinne Klompenfabriek interieur. Foto coll. Irma Kroesen.

  www.oudhengelo.nl
Samenstelling, foto's en opmaak:  H.M. Somsen
Informatie:  Irma Kroesen-Engelen                                       



De Klepperman, dorpsomroeper en nachtwacht


De dorpsomroeper begon luidkeels en met veel kabaal met zijn aankondiging: Boeren, Burgers en Buitenlui. Hij was de brenger van het goede en het slechte nieuws. Het konden ook mededelingen zijn van het gemeentebestuur of reclameboodschappen. Wanneer er een noodslachting plaatsvond, ging de omroeper met bekken of bel door het dorp om te verkondigen dat er een extra pondje vlees te halen was bij het noodslachthuis.


Klepperman foto Gerard BretveldKlepperman Gerard Bretveld.

Ludger geschiedenis en zijn kerkje in Zelhem.


Samenstelling Harry Somsen.

Historie.
Na de doop van de Frankische koning Clovis (496) in Reims door bisschop Remiqius, begon het christianiseren van de Franken, eerst ten zuiden van de taalgrens in België. De daar wonende Franken werden geromaniseerd. Tientallen jaren later verspreidde het christendom zich in de noordelijke delen van het Frankenland tot aan de Rijn. Zendelingen als Amandus en Bravo trokken door deze streken. De Franken kregen politieke en militaire steun van de hofmeiers, de eerste ministers, die in feite de macht uitoefenden. Zo’n Frank was ook Lambertus (635-705), de bisschop van Maastricht, vriend van Willibrord en missionaris onder de heidense Toxandrieës, die in Luik vermoord werd. De moord was het gevolg van een ruzie tussen Pepijn 2e van Herstal en Lambertus die het overspelige gedrag van Pepijn 2e met Alpais veroordeelde en die hem op zijn huwelijksontrouw wees (Dat had hij niet moeten doen!). Al snel na zijn dood werd hij in Luik als martelaar vereerd. Zijn opvolger Hubertus kreeg twaalf jaar later een ingeving om Lambertus die in Maastricht begraven was, naar Luik over te brengen en te verheffen. De verheffing vond plaats op 31 mei 716 of 718 en gold in die tijd als een heiligverklaring. Op de heiligenkalender werd zijn naamdag op 17 september gezet. Op deze kerkelijke heiligendag werden in Zelhem de honing- en tinsgelden betaald (belasting) en een markt gehouden, die later uitmondde in de Zelhemse kermis. Meer informatie over Sint. Lambertus, in het boek 12 Eeuwen Lambertikerk, hoofdstuk 1 en 2 door Gerrit Rijsdorp, te lezen op deze website onder de Marken om Zelhem.

Beschrijving van Ludger uit de 2e vita.

Door Job de Gelder. 

Er zijn over Ludger 3 vita’s =levensbeschrijvingen geschreven. De 2e vita is omstreeks 1030 voorzien van 23 miniaturen. Twaalf hiervan worden hier in beeld gebracht. De vita’s geven niet altijd een juist historisch beeld van de heilige. Maar daar waren ze ook niet voor geschreven. Het eigenlijk doel was om de heilige te verheerlijken en alle lof toe te zwaaien.

1 Liafburg De redding van Ludgers moeder:



Brandweer-links

Aan dit artikel werkten mee:                                                                    www.oudhengelo.nl

H.A.G. Boerman, Zutphen

Onderzoeker brandweer zaken
H.M. Somsen.  Website opmaak


Hieronder diverse waardevolle links naar artikelen die betrekking hebben op de brandweer.



Enkele feiten uit de brandweerhistorie van Hengelo (Gld.)  Intro.

Door H.A.G. Boerman                                                                                         www.oudhengelo.nl

HV OH 001 31 5 2010 groepsfoto met museumvoertuig 805 De vrijwillige brandweer van Hengelo (Gld.) op 31 mei 2010 voor de Bedford QL, de tankautospuit uit 1951. In eerste instantie kreeg deze TS het nummer TW2, later vernummerd als 805 en wordt als museumvoertuig in rijvaardige toestand bewaard en gekoesterd. Foto: collectie BHG.



Enkele feiten uit de brandweerhistorie van Hengelo (Gld.) 2000 – heden

Door H.A.G. Boerman                                                                                www.oudhengelo.nl 

   

Maandagavond, oefenavond van de brandweervrijwilligers van Hengelo. De kazerne aan de Iekink op 2 juni 2014. Foto: auteur.



Enkele feiten uit de brandweerhistorie van Hengelo (Gld.)  1940 – 1999

Door H.A.G. Boerman                                                                                        www.oudhengelo.nl

 

HV OH 042 c8a hup pic 09

Een Chevrolet C8A (HUP) aan het front ergens in Europa in 1943. Een dergelijk voertuig werd op 24 oktober 1946 als brandweervoertuig in dienst gesteld. Ook de brandweer in Steenderen zou zo’n voertuig ontvangen. Foto: collectie auteur.


Enkele feiten uit de brandweerhistorie van Hengelo (Gld.)  1900–1939

Door H.A.G. Boerman.                                                                                 www.oudhengelo.nl

HV OH 036 HV 258
Met een dergelijke handbrandspuit moest men zich vroeger zien te redden wanneer er brand was. Deze demonstratie werd gegeven bij de viering van 300 jaar paardenmarkten in Hengelo in september 1958 tijdens een ‘historische brandblussing’. Foto: collectie auteur.

 

Back to top